• Wij steunen
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Contact
Rasschaert Advocaten LogoRasschaert Advocaten LogoRasschaert Advocaten LogoRasschaert Advocaten Logo
  • Home
  • Over ons
    • Wat doen we
    • Wie zijn we?
    • Onze aanpak
    • Ons aanstellen?
    • Tarieven
    • Bereikbaarheid
  • Expertises
    • Overheidsopdrachten
    • Ruimte
    • Bestuurszaken
  • Referenties
  • Samenwerkingen
    • Victor Schollaert
    • Antaxius Advocaten
    • ba-p
    • Trust Advocaten
    • Jurplus
    • Philippe Ernst
  • Opleidingen
✕
4 juni 2024
Terug naar overzicht
Nieuwsflash Beeld Neutraal

Nieuwsflash Juni 2024

Tromgeroffel!đŸĨ Maak je klaar voor een flinke dosis spannend nieuws op het gebied van overheidsopdrachten! 🎉

Hier zijn de highlights:

  1. Versoepelingen van de ondertekeningsvereisten in het kader van overheidsopdrachten
  2. Wijzigingen inzake de betalingsregels voor overheidsopdrachten
  3. De omzendbrief inzake belangenvermenging in het kader van overheidsopdrachten

Zit je stevig in je stoel? We nemen je mee op verkenning doorheen de nieuwigheden:

1. Versoepelingen van de ondertekeningsvereisten in het kader van overheidsopdrachten

Op 1 maart heeft de ministerraad een voorontwerp van wet goedgekeurd dat enkele veranderingen aanbrengt in de regelgeving rond overheidsopdrachten. En wat nog beter is? Deze veranderingen zijn bedoeld om het allemaal wat makkelijker te maken voor kandidaten en inschrijvers.

Hier zijn de belangrijkste voornemens:

  • De regels over het ondertekenen van aanvragen tot deelneming en offertes, nu verspreid zijn over verschillende koninklijke besluiten, worden opgeheven.
  • Offertes moeten nog steeds worden ondertekend, maar, en hier komt het interessante: de aanbesteder kan ervoor kiezen om daarvan af te wijken.
  • En als ondertekening toch verplicht is, krijgen inschrijvers een tweede kans indien ze er in eerste instantie niet in geslaagd zijn een correcte (elektronische) handtekening te plaatsen. Er komt een mogelijkheid tot ‘regularisatie’, waarmee eventuele onregelmatigheden rechtgezet kunnen worden.
  • Voor opdrachten zonder voorafgaande bekendmaking of oproep tot mededinging is ondertekening in principe niet vereist. Dus, minder gedoe in die situaties!

Dit voorontwerp gaat nog wel even langs de Raad van State voor advies, maar we zijn alvast enthousiast over de veranderingen die eraan komen. 🎉

 

2. Wijzigingen inzake de betalingsregels voor overheidsopdrachten

Op voorstel van eerste minister Alexander De Croo heeft de ministerraad een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd dat enkele veranderingen aanbrengt in de betalingsregels voor overheidsopdrachten.

Het ontwerp bepaalt dat het controleren en betalen van facturen binnen ÊÊn termijn moet gebeuren, die we de ‘behandelingstermijn’ noemen, en die wordt vastgesteld op dertig dagen.

Maar maak je geen zorgen, onder de volgende voorwaarden kan deze termijn worden verlengd (zoals de huidige situatie):

  • de opdrachtdocumenten moeten dit uitdrukkelijk voorzien
  • de verlenging moet objectief gerechtvaardigd zijn op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht
  • de behandelingstermijn mag niet langer zijn dan zestig dagen
  • de verlenging mag geen kennelijke onbillijkheid jegens de opdrachtnemer behelzen

Voor overheidsopdrachten in de gezondheidszorg wordt evenwel een langere behandelingstermijn van 60 dagen voorzien, met ook een bijzondere afwijkingsmogelijkheid.

Deze aanpassingen zijn goede vooruitzichten voor KMO’s! Een snellere betaling kan een belangrijke stimulans zijn voor ondernemers om deel te nemen aan overheidsopdrachten.

Deze wijzigingen gaan in voege op 1 januari 2025, maar voordat het zover is, wordt het ontwerp nog ter advies voorgelegd aan de Raad van State.

 

3. Omzendbrief inzake belangenvermenging in het kader van overheidsopdrachten

Op voorstel van eerste minister Alexander De Croo en minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter heeft de ministerraad een ontwerp van omzendbrief goedgekeurd over deontologie, belangenconflicten en de draaideurconstructie (‘revolving doors’) in het kader van overheidsopdrachten.

Dit ontwerp heeft als doel de bestaande omzendbrieven van 21 juni 2010 en 5 mei 2014 aan te passen aan de huidige wetgeving inzake overheidsopdrachten, en aan het koninklijk besluit van 18 april 2023 betreffende het integriteitsbeleid en het integriteitsmanagement binnen sommige organisaties van de federale uitvoerende macht, met wijzigingen in het koninklijk besluit van 22 februari 2017 houdende oprichting van de FOD BOSA.

Wat wordt er nu concreet bepaald:

  • Personen die belast zijn met taken die verband houden met overheidsopdrachten moeten om de twee jaar een schriftelijke verklaring afleggen, waarin ze bevestigen kennis te hebben genomen van artikel 6 van de wet inzake overheidsopdrachten. Deze verklaring moet dus om de twee jaar worden vernieuwd, en uiterlijk tegen 1 oktober 2024 moet deze voor de eerste keer worden afgelegd.
  • Het ontwerp is ook aangepast aan de meest recente wetgeving, met specifieke artikelen over belangenconflicten en de draaideurconstructie. Voor de draaideurconstructie is ÊÊn standaardclausule voorzien die aanbestedende overheden moeten opnemen in de opdrachtdocumenten. Ook de advies- en begeleidingsopdracht van het Bureau Integriteit van de FOD BOSA wordt nader omschreven op basis van het koninklijk besluit van 18 april 2023.

Dit ontwerp van omzendbrief vervangt de omzendbrieven van 2010 en 2014, en treedt in werking op 1 oktober 2024.

Wij kijken uit naar verdere updates en veranderingen en houden u, vanzelfsprekend, op de hoogte. 😉

Bron: Versoepelingen van de ondertekeningsvereisten in het kader van overheidsopdrachten en van de plaatsingsregels voor de overheidsopdrachten in het buitenland | News.belgium

Bron: Wijzigingen inzake de betalingsregels voor overheidsopdrachten | News.belgium

Bron: Omzendbrief inzake belangenvermenging in het kader van overheidsopdrachten | News.belgium

Andere berichten

20250701 191152
14 juli 2025

Rasschaert Advocaten ondersteunt gemeentes in verzet tegen Ventilusplannen


Lees meer
Kazernesijsele
2 juli 2025

Voormalige kazerne Sijsele duidt PPS partner aan


Lees meer
Melkerij1
30 juni 2025

Opening sociaal woonproject Melkerij in Lochristi


Lees meer
Rasschaert Advocaten Locatie Tlandhuys
Rasschaert Advocaten Logo Footer
Rasschaert Advocaten
Gentse Steenweg 323
9620 Leeuwergem
+32 9 396 81 60
E-mail sturen

NIEUWSBRIEF

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in en volg ons.
© 2025 Rasschaert AdvocatenAlle rechten voorbehoudenBE 0822 889 008Privacy PolicyWettelijke vermeldingen
Website door Atelier 64.
    • Wij steunen
    • Nieuws
    • Vacatures
    • Contact